Over BGB

Wie ben ik?

Onderwijs heeft me altijd getrokken. Na mijn studie Geografie en de universitaire lerarenopleiding ben ik gaan werken als onderwijsmedewerker bij de Universiteit van Groningen. Daar heb ik mijn ideeën in praktijk kunnen brengen over onderwijsvernieuwing en begeleiding.

Na deze (tijdelijke) baan ben ik gaan werken bij KPC Groep waar ik met veel plezier gewerkt heb. Tijdens deze periode ontdekte ik dat ik zelf hoogbegaafd ben. Zoals wel vaker naar aanleiding van één van mijn kinderen die op school weinig uitdaging had. Veel viel er op zijn plek; veel goed willen doen, makkelijk leren, maar ook anders leren, verveling en de behoefte aan gezien te worden.

Na de ECHA-opleiding ben ik me binnen mijn werk bij KPC Groep gaan specialiseren in hoogbegaafdheid en de begeleiding op scholen. Maar de vraag bleef bestaan wat er voor nodig is om hoogbegaafdheid te kunnen ‘zien’. Het schrijven van het boek “Een andere kijk op hoogbegaafdheid” (samen met Mariken Althuizen en Nathalie van Kordelaar) heeft hierbij een belangrijke rol gespeeld. Mijn studie psychologie was een logisch vervolg op dit traject en heeft geholpen bij het begrijpen van het proces van diagnosticeren van hoogbegaafden.

Gedicht

TIJDENS MIJN ECHA-STUDIE SCHREEF IK HET VOLGENDE GEDICHT:

Ik zou graag willen
(voor Thijmen en Lize en alle andere bijzondere begaafde kinderen)

Ik zou graag willen dat je de wil zag
In mijn ogen
De wil om te leren
De wil om iets te mogen
Ik zou graag willen dat je de onrust voelt
In mijn leven
De onrust om van alles en niets
De onrust om te willen en te kunnen geven

Ik zou graag willen dat je de emotie zag
In mijn lijf en leden
De intense woede, de blijdschap en het groot verdriet
De emotie in het nu en die uit mijn kleine verleden

Lieve juf, ik zou graag willen dat je me zag zoals ik ben,
Zo mooi en zo intens
Me kon voelen, horen en zien
Als een bijzonder mens

Lieve juf, ik zou zo graag willen dat je me ziet en dat je weet
dat ik zoveel meer kan en intens veel voel
Lieve juf
Begrijp je misschien wat ik bedoel?

Esther Boer, maart 2011

Werkwijze

Scholen
Na een (gratis) kennismakingsgesprek ontvangt u een offerte voor de dienstverlening.

Kinderen / ouders
Tijdens een kennismakingsgesprek (met of zonder ouders) gaan we kijken of het klikt en of we de samenwerking voort zetten. Op basis van het volgende gesprek stelt het kind doelstellingen op in overleg met mij. De coaching wordt afgestemd op de leervragen en doelen die het kind heeft en die u heeft als ouders. Vervolgens ontvangt u een plan met daarin het tijdpad en de doelen waar we naar toe werken.